Siirry sisältöön

Julkaistu 5.5.2025

Liittymän omistajan muutos ilman säätöä

liittymän omistajan muutos

 

Liittymän omistajan muutos voi tulla ajankohtaiseksi monissa elämäntilanteissa, kuten kun lapsi täyttää 18, muutat yhteen kumppanin kanssa tai hoidat asioita kuolinpesän nimissä. Tässä artikkelissa kerromme, miksi ja miten liittymän omistajan vaihto kannattaa tehdä oikein. Mukana myös erityistilanteet ja usein kysytyt kysymykset. Mobiilipisteen myymälät toimivat Elisan, Telian ja DNA:n palvelupisteinä, ja mm. liittymän omistajan muutokset voi hoitaa kerralla kuntoon paikan päällä.

Sisällysluettelo

Liittymän omistajan muutoksessa huomioitavaa

Liittymän omistajan muutos ei ole pelkkä muodollisuus – se vaikuttaa suoraan siihen, kuka on vastuussa liittymästä juridisesti ja taloudellisesti. Kun liittymän omistajuus ei ole ajan tasalla, voi eteen tulla ongelmia esimerkiksi laskujen, lisäpalveluiden tai vaikkapa liittymäsulkujen kanssa.

Jos liittymässä on aktiivinen laitemaksu, palvelupaketti tai mobiilivakuutus, niiden siirtyminen uudelle omistajalle vaatii usein erillistä hyväksyntää. Lisäksi on huomioitava, että:

  • Uuden omistajan luottotiedot tarkistetaan
  • Uusi omistaja vastaa sopimuksesta kokonaan

Käyttöoikeus ja omistajuus eivät ole sama asia – vastuu säilyy aina virallisella omistajalla.

Miten liittymän omistajan vaihto onnistuu käytännössä?

Kun kyse on Elisan, DNA:n tai Telian liittymistä, niin liittymän omistajan vaihto onnistuu Mobiilipisteen myymälässä. Sekä nykyisen, että uuden omistajan henkilötodistuksineen tulee olla paikan päällä samaan aikaan. Myymälässä:

  • Nykyinen omistaja antaa suostumuksen
  • Uusi omistaja hyväksyy sopimuksen
  • Operaattori tarkistaa mahdolliset maksut ja luottotiedot
  • Muutos tapahtuu operaattorista riippuen heti tai n.viikon kuluttua

Samalla on erinomainen mahdollisuus tarkastella liittymän kilpailutusta tai päivittämistä, jotta se vastaa uuden omistajan tarpeita parhaalla tavalla ja parhaalla hinnalla.

Katso tästä lähin myymäläsi.

Erityistilanteet: alaikäinen, kuolinpesä tai yritysliittymä

Kaikki liittymän omistajanvaihdot eivät ole yksinkertaisia. Tässä erityistilanteet lyhyesti:

  • Alaikäinen: Alaikäinen ei voi olla liittymän omistaja, mutta voi ottaa liittymän omaan nimiinsä täysi-ikäistyttyään. Huoltajan suostumus vaaditaan usein.
  • Kuolinpesä: Tarvitaan virkatodistus tai perunkirja. Liittymä voidaan siirtää omaiselle, kun oikeus hoitaa asioita on todennettu.
  • Yrityksestä yksityishenkilölle: Valtakirja yritykseltä vaaditaan, ja uusi omistaja hyväksyy uudet ehdot.

Operaattori- ja tilannekohtaisia eroja voi ilmeta, mutta saat meiltä tarvittavan avun tilanteissa.

Usein kysytyt kysymykset liittymän omistajan muutoksesta

Maksaako liittymän omistajan muutos jotain?

Riippuu operaattorista. Joissain tapauksissa muutos on maksuton, toisissa se voi maksaa 5–10 €.

Miten liittymän omistajan vaihto vaikuttaa laskutukseen?

Uusi omistaja vastaa laskutuksesta siirron jälkeen. Laskut jaetaan usein siirtoajankohdan mukaan.

Voiko liittymän siirtää toiselle operaattorille samalla kertaa?

Ei. Ensin pitää tehdä omistajanmuutos nykyisellä operaattorilla, sitten vasta voi siirtää numeron toiselle operaattorille.

Kuinka kauan liittymän omistajan muutos kestää?

Operaattorista riippuen muutaman tunnin tai päivän. Kuolinpesän tapauksissa voi mennä pidempään.

Mitä tapahtuu vanhoille sopimuksille ja lisäpalveluille?

Ne eivät siirry automaattisesti. Uuden omistajan pitää tehdä oma sopimus ja valita palvelut erikseen.

Voiko liittymän omistajan vaihdon tehdä itsepalveluna verkossa?

Kyllä, osa operaattoreista tarjoaa myös sähköisen kanavan, jossa molemmat osapuolet tunnistautuvat ja hyväksyvät siirron.